Co oznacza zwycięstwo Parasite? W ocenie 92. ceremonii rozdania Oscarów najlepiej skupić się właśnie na tym pytaniu.
Oscary to dla mnie głównie wydarzenie sportowe. Analizy, dyskusje, obstawianie i umiarkowane emocje. Czy uważam je za celebrację kina? Jeśli uwzględnić okalające samą ceremonię komentarze i posłuchać głosów, które naświetlają mniej znane produkcje oraz zaglądają w rejony świata, które dotychczas pozostawały daleko za horyzontem Akademii – owszem. Same nagrody od dawna nie są już jednak wyznacznikiem najwyższej jakości i muszą się mierzyć z tym, że ich formuła jest za wąska by móc chociaż po części odzwierciedlić to, co dzieje się w światowej kinematografii.
Wielkim triumfatorem 92. Oscarów był Parasite. Bong Joon-Ho zabierze do domu statuetki dla Najlepszego Reżysera oraz za Najlepszy Scenariusz Oryginalny, a samo dzieło zostało okrzyknięte Najlepszym Filmem oraz Najlepszym Filmem Międzynarodowym. Ilość precedensów w kontekście nagród, które w zeszłym roku zdominowały Green Book i Bohemian Rhapsody, jest zaskakująca i satysfakcjonująca. Parasite to bowiem pierwszy nieanglojęzyczny film, który zwyciężył w głównej kategorii oraz pierwsza południowo-koreańska produkcja, która w ogóle została nominowana do statuetek (co jest szokujące biorąc pod uwagę, że mowa o ojczyźnie m.in. Park Chan-wooka, Kim Ki-duka czy Lee Chang-donga). Daleko w tyle zostali więc zasłużeni i czczeni tytani – Martin Scorsese i Quentin Tarantino – Irlandczyk nie zdobył żadnego wyróżnienia, a Pewnego razu… w Hollywood nagrodzono jedynie za rolę Brada Pitta i scenografię. Wydające się w ostatnich dniach pewniakiem w głównych kategoriach 1917 Sama Mendesa na pocieszenie królowało w technicznych rewirach (chociaż laury za montaż i montaż dźwięku zgarnęło Le Mans ‘66). Triumf Parasite to w zasadzie jedyna niespodzianka wieczoru – niemal wszystkie kategorie zostały bowiem poprawnie obstawione przez ekspertów z Gold Derby czy Award Circuit (a mi samemu udało się wytypować 20 z 24 nagród). Miłym i ważnym akcentem jest też Oscar za scenariusz dla Taiki Waititiego, który pokazał, że jeśli satyra osnuta wokół nazizmu i Holokaustu może zwycięzyć, to w zasadzie niemal wszystko w kinie jest już dozwolone.

Jaka była sama 3,5-godzinna ceremonia? Krzywdząco byłoby nazwać nudnym wieczór, który otworzył porywający występ dwójki queerowych, czarnoskórych artystów, Janelle Monáe i Billy’ego Portera, a zamknął pierwszy sukces produkcji spoza anglojęzycznego kręgu kulturowego. Oscarowe gale tkwią jednak w koleinach, z których nie są w stanie wydobyć ich nawet najszlachetniejsze momenty. Tych było mnóstwo. Nie zabrakło tribute’ów i reprezentacji wielu mniejszości, które ubiegają się o rozpoznanie. Prezenterzy poszczególnych kategorii i występów oraz sami nagrodzeni nie stronili od kąśliwych komentarzy, autoironicznych żartów czy zwyczajnej prawdy. To wszystko jednak reakcja na fakt, że członkowie Akademii nadal nie są wystarczająco otwarci, co ilustrują chociażby nominacje aktorskie (gdzie grająca Harriet Tubman, Cynthia Erivo była jedyną czarnoskórą osobą z całej dwudziestki). Nieporadność zabiegów próbujących zatuszowować niezbyt zdywersyfikowaną listę nominowanych była zniechęcająca nawet dla największych piewców równości i rozszerzenia pola widzenia. Za koronny argument może posłużyć sekwencja, w której gwiazdor musicalu Hamilton Anthony Ramos zapowiedział pojawienie się na scenie, także posiadającego portorykańskie korzenie, Lina-Manuela Mirandy, który z kolei… zaanonsował niespodziewany występ Eminema. Podobnie logicznych zabiegów w czasie gali było jeszcze kilka.
Oscary się zmieniają i walczą o nową tożsamość. I mimo wielu niezgrabności, należy to przyjąć za dobrą monetę. Warto się skupić na tym, że byliśmy świadkami historycznego momentu – zwycięstwa pierwszego nieanglojęzycznego dzieła i, po prostu, świetnego i wielowarstwowego filmu.
Listę wszystkich zwycięzców i nominowanych znajdziecie poniżej. Ci pierwsi zostali wyróżnieni podkreśleniem.
Film
Parasite
Irlandczyk
Le Mans 66
Jojo Rabbit
Joker
Małe kobietki
Historia małżeńska
1917
Pewnego razu…w Hollywood
Reżyseria
Bong Joon-ho – Parasite
Sam Mendes – 1917
Todd Phillips – Joker
Martin Scorsese – Irlandczyk
Quentin Tarantino – Pewnego razu…w Hollywood
Aktorka
Renée Zellweger – Judy
Cynthia Erivo – Harriet
Scarlett Johansson – Historia małżeńska
Saoirse Ronan – Małe kobietki
Charlize Theron – Gorący temat
Aktor
Joaquin Phoenix – Joker
Antonio Banderas – Ból i blask
Leonardo DiCaprio – Pewnego razu…w Hollywood
Adam Driver – Historia małżeńska
Jonathan Pryce – Dwóch papieży
Aktor drugoplanowy
Brad Pitt – Pewnego razu… w Hollywood
Anthony Hopkins – Dwóch papieży
Tom Hanks – Cóż za piękny dzień
Al Pacino – Irlandczyk
Joe Pesci – Irlandczyk
Aktorka drugoplanowa
Laura Dern – Historia małżeńska
Kathy Bates – Richard Jewell
Scarlett Johansson – Jojo Rabbit
Florence Pugh – Małe kobietki
Margot Robbie – Gorący temat
Scenariusz oryginalny
Parasite
Na noże
Historia małżeńska
1917
Pewnego razu… w Hollywood
Scenariusz adaptowany
Jojo Rabbit
Irlandczyk
Joker
Małe kobietki
Dwóch papieży
Animacja
Toy Story 4
Jak wytresować smoka 3
Zgubiłam swoje ciało
Klaus
Praziomek
Film międzynarodowy
Parasite
Nędznicy
Kraina miodu
Boże Ciało
Ból i blask
Dokument
Amerykańska fabryka
The Cave
Krawędź demokracji
For Sama
Kraina miodu
Zdjęcia
1917
Irlandczyk
Joker
Lighthouse
Pewnego razu… w Hollywood
Muzyka
Joker
Małe kobietki
Historia małżeńska
1917
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie
Piosenka
“(I’m Gonna) Love Me Again” – Rocketman
“I Cant Let You Throw Yourself Away” – Toy Story 4
“I’m Standing With You” – Przypływ wiary
“Into The Unknown” – Kraina lodu 2
“Stand Up” – Harriet
Efekty specjalne
1917
Avengers: Koniec gry
Irlandczyk
Król Lew
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie
Charakteryzacja
Gorący temat
Joker
Judy
Czarownica 2
1917
Scenografia
Pewnego razu… w Hollywood
Irlandczyk
Jojo Rabbit
1917
Parasite
Kostiumy
Małe kobietki
Irlandczyk
Jojo Rabbit
Joker
Pewnego razu w Hollywood
Montaż
Le Mans ’66
Irlandczyk
Jojo Rabbit
Joker
Parasite
Dźwięk
1917
Ad Astra
Le Mans ’66
Joker
Pewnego razu… w Hollywood
Montaż dźwięku
Le Mans ’66
Joker
1917
Pewnego razu… w Hollywood
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie
Film krótkometrażowy
The Neighbors Window
Brotherhood
Nefta Football Club
Saria
Siostra
Krótkometrażowy dokument
Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)
In the Absence
Pokonani przez życie
St. Louis Superman
Walk Run Cha-Cha
Krótkometrażowa animacja
Hair Love
Córka
Kitbull
Memorable
Sister