Reklamy

Co oznacza zwycięstwo Parasite? W ocenie 92. ceremonii rozdania Oscarów najlepiej skupić się właśnie na tym pytaniu.

Oscary to dla mnie głównie wydarzenie sportowe. Analizy, dyskusje, obstawianie i umiarkowane emocje. Czy uważam je za celebrację kina? Jeśli uwzględnić okalające samą ceremonię komentarze i posłuchać głosów, które naświetlają mniej znane produkcje oraz zaglądają w rejony świata, które dotychczas pozostawały daleko za horyzontem Akademii – owszem. Same nagrody od dawna nie są już jednak wyznacznikiem najwyższej jakości i muszą się mierzyć z tym, że ich formuła jest za wąska by móc chociaż po części odzwierciedlić to, co dzieje się w światowej kinematografii.

Wielkim triumfatorem 92. Oscarów był Parasite. Bong Joon-Ho zabierze do domu statuetki dla Najlepszego Reżysera oraz za Najlepszy Scenariusz Oryginalny, a samo dzieło zostało okrzyknięte Najlepszym Filmem oraz Najlepszym Filmem Międzynarodowym. Ilość precedensów w kontekście nagród, które w zeszłym roku zdominowały Green Book Bohemian Rhapsody, jest zaskakująca i satysfakcjonująca. Parasite to bowiem pierwszy nieanglojęzyczny film, który zwyciężył w głównej kategorii oraz pierwsza południowo-koreańska produkcja, która w ogóle została nominowana do statuetek (co jest szokujące biorąc pod uwagę, że mowa o ojczyźnie m.in. Park Chan-wooka, Kim Ki-duka czy Lee Chang-donga). Daleko w tyle zostali więc zasłużeni i czczeni tytani – Martin Scorsese i Quentin Tarantino – Irlandczyk nie zdobył żadnego wyróżnienia, a Pewnego razu… w Hollywood nagrodzono jedynie za rolę Brada Pitta i scenografię. Wydające się w ostatnich dniach pewniakiem w głównych kategoriach 1917 Sama Mendesa na pocieszenie królowało w technicznych rewirach (chociaż laury za montaż i montaż dźwięku zgarnęło Le Mans ‘66). Triumf Parasite to w zasadzie jedyna niespodzianka wieczoru – niemal wszystkie kategorie zostały bowiem poprawnie obstawione przez ekspertów z Gold Derby czy Award Circuit (a mi samemu udało się wytypować 20 z 24 nagród). Miłym i ważnym akcentem jest też Oscar za scenariusz dla Taiki Waititiego, który pokazał, że jeśli satyra osnuta wokół nazizmu i Holokaustu może zwycięzyć, to w zasadzie niemal wszystko w kinie jest już dozwolone.

Kevin Winter / Getty Images

Jaka była sama 3,5-godzinna ceremonia? Krzywdząco byłoby nazwać nudnym wieczór, który otworzył porywający występ dwójki queerowych, czarnoskórych artystów, Janelle Monáe i Billy’ego Portera, a zamknął pierwszy sukces produkcji spoza anglojęzycznego kręgu kulturowego. Oscarowe gale tkwią jednak w koleinach, z których nie są w stanie wydobyć ich nawet najszlachetniejsze momenty. Tych było mnóstwo. Nie zabrakło tribute’ów i reprezentacji wielu mniejszości, które ubiegają się o rozpoznanie. Prezenterzy poszczególnych kategorii i występów oraz sami nagrodzeni nie stronili od kąśliwych komentarzy, autoironicznych żartów czy zwyczajnej prawdy. To wszystko jednak reakcja na fakt, że członkowie Akademii nadal nie są wystarczająco otwarci, co ilustrują chociażby nominacje aktorskie (gdzie grająca Harriet Tubman, Cynthia Erivo była jedyną czarnoskórą osobą z całej dwudziestki). Nieporadność zabiegów próbujących zatuszowować niezbyt zdywersyfikowaną listę nominowanych była zniechęcająca nawet dla największych piewców równości i rozszerzenia pola widzenia. Za koronny argument może posłużyć sekwencja, w której gwiazdor musicalu Hamilton Anthony Ramos zapowiedział pojawienie się na scenie, także posiadającego portorykańskie korzenie, Lina-Manuela Mirandy, który z kolei… zaanonsował niespodziewany występ Eminema. Podobnie logicznych zabiegów w czasie gali było jeszcze kilka.

Oscary się zmieniają i walczą o nową tożsamość. I mimo wielu niezgrabności, należy to przyjąć za dobrą monetę. Warto się skupić na tym, że byliśmy świadkami historycznego momentu – zwycięstwa pierwszego nieanglojęzycznego dzieła i, po prostu, świetnego i wielowarstwowego filmu.

Listę wszystkich zwycięzców i nominowanych znajdziecie poniżej. Ci pierwsi zostali wyróżnieni podkreśleniem.

 

Film

Parasite

Irlandczyk

Le Mans 66

Jojo Rabbit

Joker

Małe kobietki

Historia małżeńska

1917

Pewnego razu…w Hollywood

 

Reżyseria

Bong Joon-ho – Parasite

Sam Mendes – 1917

Todd Phillips – Joker

Martin Scorsese – Irlandczyk

Quentin Tarantino – Pewnego razu…w Hollywood

 

Aktorka

Renée Zellweger – Judy

Cynthia Erivo – Harriet

Scarlett Johansson – Historia małżeńska

Saoirse Ronan – Małe kobietki

Charlize Theron – Gorący temat

 

Aktor

Joaquin Phoenix – Joker

Antonio Banderas – Ból i blask

Leonardo DiCaprio – Pewnego razu…w Hollywood

Adam Driver – Historia małżeńska

Jonathan Pryce – Dwóch papieży

 

Aktor drugoplanowy

Brad Pitt – Pewnego razu… w Hollywood

Anthony Hopkins – Dwóch papieży

Tom Hanks – Cóż za piękny dzień

Al Pacino – Irlandczyk

Joe Pesci – Irlandczyk

 

Aktorka drugoplanowa

Laura Dern – Historia małżeńska

Kathy Bates – Richard Jewell

Scarlett Johansson – Jojo Rabbit

Florence Pugh – Małe kobietki

Margot Robbie – Gorący temat

 

Scenariusz oryginalny

Parasite

Na noże

Historia małżeńska

1917

Pewnego razu… w Hollywood

 

Scenariusz adaptowany

Jojo Rabbit

Irlandczyk

Joker

Małe kobietki

Dwóch papieży

 

Animacja

Toy Story 4

Jak wytresować smoka 3

Zgubiłam swoje ciało

Klaus

Praziomek

 

Film międzynarodowy

Parasite

Nędznicy

Kraina miodu

Boże Ciało

Ból i blask

 

Dokument

Amerykańska fabryka

The Cave

Krawędź demokracji

For Sama

Kraina miodu

 

Zdjęcia

1917

Irlandczyk

Joker

Lighthouse

Pewnego razu… w Hollywood

 

Muzyka

Joker

Małe kobietki

Historia małżeńska

1917

Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie

 

Piosenka

“(I’m Gonna) Love Me Again” – Rocketman

“I Cant Let You Throw Yourself Away” – Toy Story 4

“I’m Standing With You” – Przypływ wiary

“Into The Unknown” – Kraina lodu 2

“Stand Up” – Harriet

 

Efekty specjalne

1917

Avengers: Koniec gry

Irlandczyk

Król Lew

Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie

 

Charakteryzacja

Gorący temat

Joker

Judy

Czarownica 2

1917

 

Scenografia

Pewnego razu… w Hollywood

Irlandczyk

Jojo Rabbit

1917

Parasite

 

Kostiumy

Małe kobietki

Irlandczyk

Jojo Rabbit

Joker

Pewnego razu w Hollywood

 

Montaż

Le Mans ’66

Irlandczyk

Jojo Rabbit

Joker

Parasite

 

Dźwięk

1917

Ad Astra

Le Mans ’66

Joker

Pewnego razu… w Hollywood

 

Montaż dźwięku

Le Mans ’66

Joker

1917

Pewnego razu… w Hollywood

Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie

 

Film krótkometrażowy

The Neighbors Window

Brotherhood

Nefta Football Club

Saria

Siostra

 

Krótkometrażowy dokument

Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)

In the Absence

Pokonani przez życie

St. Louis Superman

Walk Run Cha-Cha

 

Krótkometrażowa animacja

Hair Love

Córka

Kitbull

Memorable

Sister

WIĘCEJ